Endodonti

Endodonti, dis pulpasina kadar ilerlemis problemler ile ilgilenen dis hekimligi dalidir. Pulpa disin merkezinde ve her dis kökünün kanallarinda yer almaktadir. Disi besleyen baglayici doku, kan damarlari ve sinirlerden olusur. Dis olustuktan sonra pulpa, pulpa odasindan ve kök kanallarindan güvenli bir sekilde alinabilir. Endodontik tedavi de kanal tedavisi olarak bilinen pulpanin yerinden alinmasi islemidir.Disin sert dokusunun içinde, kökün en ucundan giren kan damarlari ve sinirlerin (pulpa) bulundugu dise hayat veren küçük bir odacik vardir. Dislerin büyümesini ve sürmesini saglayan bu yapi, çürüme meydana geldiginde alarm görevi de görmektedir. Erken safhada tedavi edilmeyen dis çürükleri ilerleyerek pulpaya ulasir ve burada iltihabi degisimlere neden olarak siddetli agrilar olusturur. Daha sonraki asamada bakterilerin salgiladigi asitler pulpayi öldürür. Böylelikle ortaya çikan toksinler (zehirler) kök ucundan sizarak çene kemigine yayilir.

kanal tedavisi

Çene kemiginde olusan iltihap disin kaybina, çevre dokularinin da harabiyetine neden olur. Bu safhaya gelmeden önce disi ve çevre dokulari koprumak için hastalikli pulpa dokusunun alinmasiyla dis kurtarilabilir. Pulpa dokusu anestezi altinda temizlendikten sonra, kanallar genisletilip dezenfekte edilir. Tüm bu islemlerden sonra pulpa odasinin içi özel maddelerle kök ucuna kadar doldurulur. Sanildiginin aksine bu islemler agrisiz gerçeklesmekte ve tedavi edilen dis uzun yillar agizda kalmaktadir.

Kanal Tedavisi

Çok derin çürüklerde ya da disin pulpa dokusunda (sinir ve damardan olusan yumusak kisim) hasar olustugu durumlarda bu kismin çikartilip yerine bir kök kanal dolgusu yapilarak, dis ve çevre dokularin sagliginin korunmasi amaçlanir.

Kanal tedavisi nasil yapilir?

Kanal tedavisi lokal anestezi altinda yapilir ve agri duyulmaz. Disin agizda görünen kuron kismindan disin sinir tabakasina (pulpa) açilan bir oyuktan (kavite) disin çene kemigi içindeki kök kismina giris yapilir.Disin sinirleri kök kismindaki kanallarda bulunur.Dislerimiz 1,2,3 kanalli olabilir,hatta bazi dislerimizde normalden fazla sayida kanal bulunur.Kanal tedavisi islemi sinirlerin alinmasi,kanallarin sekillendirilip mikroorganizmalardan arindirilmasi ve daha sonrasinda genisletilmis kanallarin doldurulmasi islemidir. Daha sonra disin kuron kismina harabiyetin büyüklügüne göre restorasyon yapilir ve disin estetik ve fonksiyonel olarak devamliligi saglanir.

kanal tedavisi sonrası